افزایش شیوع دو نوع نوروپاتی نادر در آمریکا

14 ژوئیه 2017- مطالعه ی محققان آمریکایی نشان داد که دو نوع نادر از بیماری نوروپاتی دیابتی هم اکنون در میان افراد مبتلا به دیابت در این کشور بسیار رایج شده است و از مردم درخواست کرد تا به علائم این عارضه توجه کنند.

نوروپاتی اتونومیک و نوروپاتی فیبر کوچک هنگامی رخ می‌دهد که عروق خونی که اعصاب را مشروب می‌کنند، تخریب شوند، با تخریب عروق خونی و فقدان اکسیژن و مواد مغذی این عروق می‌میرند.

در افراد مبتلا به دیابت، عروق خونی به دلیل بالا بودن قند خون تخریب می‌شوند و محققان تاکید می‌کنند که افراد باید با دیدن علایم این بیماری هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنند.

 دکتر Divpreet Kaur نورولوژیست مرکز پزشکی Hershey در دانشگاه ایالتی penn می‌گوید: شایع‌ترین علامت این عارضه، احساس سرگیجه، بخصوص در حالت ایستاده است در این حالت فشارخون به شدتی افت می‌کند که فرد در حالت ایستاده احساس می‌کند که در حال بیهوش شدن است.

 او می‌گوید: اکثر افراد ازعلایم این عارضه آگاهی ندارند، بنابراین به پزشکان مختلف مراجعه می‌کنند بدون اینکه علت این علایم تشخیص داده شود.

نوروپاتی اتونومیک همچنین بر روی فشار خون بدن، عملکرد جنسی، ادرار، هضم غذا و کنترل دمای بدن تأثیر می‌گذارد. در نوروپاتی small fiber یا نوروپاتی فیبر کوچک، فیبرهای عصبی که مسئول کنترل حساسیت به درد و دما هستند، تخریب می‌شوند. در این حالت بیمار اغلب دردی همراه با سوزش را در پاهای خود احساس می‌کند که اغلب به بخش‌های بالاتر نیز سرایت می‌کند.

دکتر Kaur افزود: البته همه‌ی بیمارانی که چنین علایمی را تجربه می کنند، قطعاً به نوروپاتی مبتلا نمی‌باشند اما ما به تمام افراد مبتلا به دیابت که این علایم را تجربه می‌کنند، توصیه می‌کنیم که بدون فوت وقت به پزشک خود مراجعه کنند.

درحال حاضر هیچ درمانی برای نوروپاتی وجود ندارد و نتایج درمان بسته به اینکه کدام بخش از بدن فرد تحت تأثیر قرار گرفته است، متفاوت می‌باشد.

 بنظر می‌رسد که نوروپاتی 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا 2 را تحت تأثیر قرار داده است. افرادیکه در معرض خطر بالاتری برای نوروپاتی هستند، کسانی می‌باشند که دیابت خود را بخوبی کنترل نمی‌کنند، دارای اضافه وزن هستند، سن آنها بالاتر از 40 سال است و به فشار خون بالا مبتلا می‌باشند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jul/increased-prevalence-of-two-rare-neuropathy-types-in-the-us-95506440.html